schemaHoe is het met je schrijfplan in wording? Als het goed is heb je het thema voor je boek voor ogen, is je rode draad van het verhaal in concept zichtbaar en heb je kortere verhaallijnen uitgezet om de spanning vast te houden. Je hebt karakterkaarten gemaakt voor je belangrijkste personages en je hebt uitgezocht in welk vertelperspectief je je verhaal gaat schrijven. De hoogste tijd om je informatie te ordenen zodat je het allemaal makkelijk weer terug kunt vinden. Dat scheelt je enorm veel tijd in het vervolg van je schrijfproces. Vandaag reik ik je een aantal ideeën aan voor het ordenen van je informatie. Kies vooral een manier die bij jou past. Misschien is dat één van onderstaande ideeën, een combinatie daarvan of inspireert het je zelf iets te bedenken.

perspectief in verhalenWe zijn op de helft van de 8 weken die je hebt uitgetrokken voor het schrijven van je blauwdruk voor je roman. Een goed moment om uit te zoeken in welk vertelperspectief je jouw verhaal wilt schrijven. Elk vertelperspectief heeft voor- en nadelen, maar wat je ook kiest: je zit er voor de rest van je verhaal aan vast en het is uitermate vervelend als je je verhaal moet herschrijven omdat je het verkeerde perspectief hebt gekozen. Hetzelfde geldt voor de tijd waarin je je verhaal schrijft: de tegenwoordige tijd of de verleden tijd. Neem dus de tijd om te ontdekken wat voor jouw verhaal het beste werkt.

romanpersonagesIn de afgelopen drie weken heb je hard gewerkt aan het vormgeven van je verhaal. De rode daad, de kortere verhaallijnen, de plaats en tijd staan je steeds helderder voor ogen. Voordat we verdergaan met de hoofdstukindeling en globale opzet van scènes, ga je deze week aan de slag met je personages. Ik ben ervan overtuigd dat het voor een mooi verhaal noodzakelijk is dat de personages net als in het echte leven over goede en slechte eigenschappen beschikken. Het gaat er immers om dat een lezer zich kan herkennen in het verhaal en dat lukt het beste met levensechte personages. In mijn eigen verhaal zag ik het als een uitdaging om de hoofdpersonages zó neer te zetten dat de lezer zich met beide personages kan identificeren, ondanks de tegenstelling tussen de twee.

spanningsboogAls het goed is weet je nu globaal waar je roman over gaat, waar je verhaal begint en waar het eindigt. Je hebt de (voorlopige) rode draad van je verhaal opgezet en bepaald wat de plaats en tijd van je verhaal is. Past het allemaal op je vel papier? Misschien wil je er meerdere aan elkaar plakken? Of je neemt een rol behang om op te schrijven, tekenen, plaatjes te plakken. Want deze week ga je er nog meer aan toevoegen. Aan de hand van jou globale verhaallijn, jouw rode draad, kun je kortere verhaallijnen opstellen. Deze verhaallijnen op de kortere afstand hebben als doel de spanning in je verhaal vast te houden. De kortere verhaallijnen maken dat je lezers het boek niet weg willen leggen.

Deel 4 van deze minicursus wordt gepubliceerd op 24 mei. Ik dacht dit deel alvast klaar te zetten, maar heb de datum per ongeluk op 12 mei laten staan. Oeps! Mijn excuses voor mijn volgers op Bloglovin.