IMG 6740IMG 6742

Vanaf de pagina stralen de kleurrijke omslagen van nieuw verschenen boeken me tegemoet. Het ene verhaal lijkt nog origineler, urgenter en intrigerender dan het andere. Veel van die boeken gaan over actuele onderwerpen zoals migranten of omgaan met ouderdom. Er zitten spannende verhalen tussen, waargebeurde geschiedenissen en boeken met een poëtische schrijfstijl. Ze hebben kunstzinnige of juist ingetogen omslagen. En allemaal roepen ze me toe: ‘Lees me!’

Ik denk aan lange winteravonden, uren leesplezier met de poes op schoot en een kop thee binnen handbereik. Laat de regen maar tegen de ramen kletteren; ik stel alvast een lijstje op van de boeken die ik kan vragen voor de feestdagen. Maar wat te kiezen uit dat enorme aanbod? En dit zijn alleen nog maar de net verschenen boeken, vaak met bekende namen op de voorkant. Een veilige keuze is natuurlijk een nieuw boek van een auteur waarvan ik al eerder iets las. Of een boek die me door iemand is aangeraden of waarover ik iets op tv heb gezien. Want ja, wie waagt zich nou aan een debuutroman van een nog niet bekende schrijver?

 

Hoe groot is de kans dat mijn boek opvalt tussen alles wat er al is?

En plotseling slaat de schrik me om het hart. Want hoe moet dat nog ongeboren boek van mij zijn weg naar lezers vinden? Hoe groot is de kans dat dit boek opvalt tussen alles wat er al is. Welke plek krijgt De Gierenvallei in die lawine aan pockets, hardcover uitgaven en limited editions? Wat als het op de schappen van het Centraal Boekhuis blijft liggen tot de bladzijden geel en bros zijn geworden? Hoe kan ik ervoor zorgen dat al die boeken, die nu nog op transport zijn, ergens tussen een drukkerij in Europa en hier, zometeen een fijn plekje vinden bij iemand op het nachtkastje of naast die comfortabele stoel?

Boekmarketing

‘Je moet bedenken dat je debuutroman al een schare fans opleverde,’ zegt Denise Hulst, boekmarketing-specialist, tijdens een webinar over dat onderwerp. Het webinar is georganiseerd door uitgeverij Paris Books en is bedoeld om de auteurs waarvan dit jaar een boek verscheen of verschijnt te helpen hun boek onder de aandacht te brengen. Denise legt ons uit hoe je je eigen netwerk in kunt zetten, hoe je je website aantrekkelijk maakt voor lezers en welke mogelijkheden er zijn om je boek onder de aandacht te brengen bij mensen die al veel volgers hebben.

Als C-merk moet je niet aan willen sluiten bij een A-merk

’Vijfennegentig procent van de auteurs verkoopt niet meer dan 250 exemplaren in het jaar waarin het boek verschijnt,’ zegt Denise. Ik heb dus geluk dat mijn debuutroman meer lezers heeft gevonden dan bij 95% van de auteurs het geval is. ‘Je moet je realiseren dat je een C-merk bent en als C-merk moet je proberen aan de sluiten bij een B-merk. Niet bij een A-merk.’
Dat vind ik interessant, want van familie en vrienden krijg ik vaak goedbedoelde adviezen om een exemplaar te sturen naar de Volkskrant of een bekend boekenprogramma op tv aan te schrijven volgens het principe: niet geschoten is altijd mis.
‘Kansloos,’ zegt Denise. ‘Wanneer je boek in lokale media goed wordt besproken, heb je kans dat landelijke media dat oppikken. Je kunt je dus beter richten op de lokale media.’
En inderdaad: mijn toenaderingspogingen bij landelijke media hebben voor mijn debuutroman niet eens een ontvangstbevestiging opgeleverd, terwijl lokale media wèl geïnteresseerd waren.

Tijd

In een klein uur tijd stort Denise allemaal nuttige tips over ons uit en ik besef dat er te weinig uren in een dag zitten als ik al die allemaal zou willen opvolgen. Vooral aangezien ik nog een baan en een gezin heb en daarnaast vrijwilligerswerk doe. Ik zal een keuze moeten maken, want schrijven is een liefhebberij en dat moet het ook blijven. Ineens bedenk ik dat het eigenlijk wel fijn is dat ik mag kiezen voor de opties waar ik me zelf het beste bij voel.

Ik werp nog een laatste blik op het kleurenpalet van nieuw verschenen boeken in de Boekenkrant voor me. Misschien dat mijn roman De Gierenvallei geen plek verovert tussen al die urgente boeken, maar ik weet dat ook dit boek zijn weg naar de lezers wel zal vinden.

1000 Resterende tekens