Vormgeving1vormgeving3Vormgeving2


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hèhè, mijn tweede roman ligt bij de drukker! Ik was weer een beetje vergeten wat er allemaal bij komt kijken voordat een boek gedrukt is. Een paar weken lang was ik ondergedompeld in een wereld van afbreekstreepjes, rugdiktes, barcodes en flapteksten. Nu het boek bij de drukker ligt, kan ik er niets meer aan veranderen. Dat is zowel een geruststellend als een beangstigend idee.

Vormgeven van de omslag
Gelukkig hoefde ik het allemaal niet alleen te doen. Voor deze roman had ik zelfs hulp van twéé vormgevers. De buitenkant is, net als de omslag van mijn debuutroman Lena, ontworpen door Christian Zomer. De lat lag hoog, want op de omslag van Lena kreeg ik heel veel positieve reacties. Christian heeft dan ook wonderen verricht met een onbeduidend fotootje van mijn grootmoeder en wat oude brieven van mijn grootvader.

Hoewel De Gierenvallei een heel ander boek is, vind ik de omslag minstens even mooi als die van mijn debuutroman. De sfeer van het verhaal is treffend gevangen in het ontwerp: historie gemengd met romantiek en een tikje magie. Een samensmelting van foto’s van verlaten dorpen en opnames van gieren. Het resultaat nodigt uit het boek open te slaan om te zien waar deze weg naartoe gaat. En de achterkant is al even bijzonder met een neergestreken gier.

Vormgeving van de tekst
De vormgeving van het binnenwerk van een roman is meer dan een keuze van lettertype en lettergrootte. Zo telt een roman altijd een veelvoud van vier pagina’s. Drie lege pagina’s aan het einde is lelijk, dus een vormgever moet ervoor zorgen dat het allemaal precies past. Bovendien wil elke auteur graag een boek dat door de brievenbus kan. Een te dikke roman is kostbaar bij het verzenden naar je lezers.

De tekst in een roman wordt meestal uitgevuld. Dat betekent dat de tekst zowel links als rechts tegen een denkbeeldige verticale lijn loopt. Om te voorkomen dat daarmee lege plekken in de regels komen, moeten woorden worden afgebroken. Het vormgevingsprogramma InDesign doet dat automatisch, maar maakt daarbij wel eens een foutje. Dat betekent dat de vormgever alle afgebroken woorden een voor een naloopt om te controleren of dat goed is gegaan.

Ellen Langendam van ArtWise maakte het ontwerp voor het binnenwerk van De Gierenvallei. Ik ben heel blij met haar nauwkeurige en fantasievolle ontwerp. De Gierenvallei telt veel meer woorden dan Lena, maar het is Ellen gelukt om de tekst te verdelen over het maximale aantal pagina’s voor een rugdikte die nog door de brievenbus past. Dat betekent wel dat niet elk hoofdstuk op een nieuwe pagina begint, maar ze heeft ervoor gezorgd dat toch duidelijk is waar het nieuwe hoofdstuk begint.

Wat je als auteur zelf moet doen
Hoewel de vormgeving in deskundige handen was, had ik het er zelf ook druk mee. Er moest een ondertitel komen, de achterflaptekst moest helemaal strak en uitnodigend zijn en er moest een korte bio komen. Een tekstje over mijzelf als auteur. Lastig hoor, om dat goed te doen. Goede tips voor het schrijven van een bio vond ik op deze managementsite.
Daarnaast was ik veel tijd kwijt met de controle van heel veel ontwerpen. Het is gek, maar als de tekst eenmaal is vormgegeven, dan ziet het er toch weer anders uit. Ik vond nog een paar verkeerd afgebroken woorden en zelfs nog een spelfout in de op-een-na-laatste versie. Dan is het fijn dat dat nog kan worden veranderd voordat het definitief is.

En nu…
De deadline van de drukker was krap vanwege de papierschaarste en de naderende feestdagen, maar de bestanden liggen waar ze moeten liggen en nu is het afwachten. Ik hoef me niet te vervelen, want er is nog steeds heel veel te regelen en te doen. De komende herfstvakantie staat in het teken van het organiseren van een boekpresentatie, het verfijnen van mijn boekpromotieplan en het uitvoeren en compleet maken van een contentkalender. Maar daarover later meer.

1000 Resterende tekens