Handboek voor schrijversNu ik toch even niet kan herschrijven, heb ik alle tijd om na te denken over het vervolgtraject van mijn schrijfproject. Bij mijn eerste roman was het pad naar publicatie nog onbetreden en onbekend. Voor mijn tweede boek is dat heel anders. Inmiddels weet ik wat ik van een redacteur kan verwachten, waarop ik moet letten bij het persklaar maken en hoe ik het boek zo dadelijk wereldkundig kan maken. Veel van die informatie had ik al gelezen in het ‘Handboek voor schrijvers’ van Maaike Molhuysen. Laatst las ik het opnieuw en ontdekte toch weer handige tips die ik was vergeten.

Alles behalve het schrijven zelf

In het ‘Handboek voor schrijvers’ vind je informatie over alles wat bij het schrijven en publiceren van een boek komt kijken. Behalve het schrijfproces zelf. Het boek bestaat uit drie delen. Deel 1 gaat over alle paden die je kunt bewandelen om je schrijfvaardigheden te verbeteren. Je vindt er natuurlijk handige tips over schrijfopleidingen en schrijfcoaching, maar ook minder bekende manieren om je passie voor schrijven te professionaliseren, zoals schrijfgroepen of literaire podia.

Uitgevers en uitgeven in eigen beheer

Het tweede deel gaat over wat er zoal komt kijken bij het uitgeven van je boek. Molhuysen legt uit hoe je je werk onder de aandacht kunt brengen van een uitgever, maar ook welke mogelijkheden er zijn om je boek uit te geven in eigen beheer of met hulp van een literair agent. Heel nuttig is een hoofdstuk over je rechten en plichten als schrijver. Je vindt er complete informatie over hoe het zit met het auteursrecht, wat wel en wat niet mag en welke afspraken je moet maken met een uitgever.

Promotie en inkomen

Het derde en laatste deel beschrijft het proces nadat je boek is uitgegeven. Promotie van je boek komt aan de orde, net als wat je allemaal kunt doen om jezelf van een inkomen te voorzien en zelfs waar je allemaal aan moet denken bij je belastingaangifte. Vooral die praktische insteek is enorm handig. Zo lees je bijvoorbeeld overal dat je je boek moet passen bij het fonds van de uitgever waar je je manuscript naar opstuurt. Maar hoe weet je welke uitgevers er allemaal zijn, wat de verschillen zijn en en hoe je erachter komt wat wel en niet in het fonds van een uitgever past? Hoe doe je dat precies, zo’n aanbiedingsbrief schrijven? Waar let een uitgever allemaal op? In dit handboek lees je er alles over.

Praktische informatie

In kaders staat allerlei praktische informatie: nuttige websites, lijstjes met interessante tijdschriften, subsidies, schrijfcoaches en nog veel meer. Deze functionele informatie maakt wel dat het boek snel veroudert. Als je de aanschaf van dit boek overweegt, raad ik je aan om de meeste recente versie te kopen en de verleiding te weerstaan om een goedkoper tweedehands exemplaar te kopen. Juist de recente voorbeelden maken het boek erg leesbaar. Een minpuntje is dat Paul Sebes wel èrg vaak in het boek wordt aangehaald. Kennelijk is Molhuysen erg gecharmeerd van zijn aanpak. Of zou hij meebetalen aan deze editie (de zevende) van Handboek voor schrijvers?

Hoe dan ook: het boek is beslist een aanrader voor iedereen die serieus aan de slag wil met schrijven. Hoewel veel uit dit boek me min of meer bekend voorkwam, las ik toch veel nieuws. Dat maakt dit boek tot een belangrijk naslagwerk dat eigenlijk iedere schrijver in de kast zou moeten hebben staan.