Van alle kanten werd het me aangeraden: het nieuwe boek van Ilja Pfeiffer met de titel Grand Hotel Europa. Verschillende mensen in mijn omgeving hadden het al gelezen en roemden Pfeiffers schrijfstijl en woordgebruik. Ik verwachtte dan ook een literaire verhandeling met veel ingewikkelde, diepzinnige verhaallijnen. Geen pageturner, maar een dikke pil waar je af en toe een hoofdstukje van leest op zondagmiddag met een klassiek muziekje op de achtergrond. Maar tot mijn verrassing was het een heel prettig leesbare roman, dat zich lastig weg liet leggen.
Centraal thema
Wat ik interessant vind in dit boek, is dat Pfeiffer in zijn roman op bijzondere wijze het thema toerisme uitdiept. De centrale verhaallijn heeft namelijk helemaal niet met het toerisme te maken. Het is een liefdesgeschiedenis met een Dan-Brown-achtig mysterie daarin verweven. Toch geeft Pfeiffer allerlei facetten van toerisme een plek in zijn roman terwijl hij daarmee tegelijkertijd zijn hoofdpersonage meer kleur geeft. Zo laat hij zijn hoofdpersoon naar allerlei Europese steden afreizen en vertellen over de wijze waarop men daar omgaat met toeristen en de ongewenste effecten daarvan. Daarbij verbindt hij het thema (massa)toerisme ook nog eens met een twee nog actuelere thema’s: Europa en het vluchtelingenprobleem.
Onderzoek
Het is duidelijk dat Pfeiffer voor dit boek veel onderzoek heeft gedaan naar toerisme. Hij brengt zijn boodschap heel overtuigend en gebruikt daarbij allerlei feiten uit zijn onderzoek. En doordat hij de hoofdpersoon zijn eigen naam heeft gegeven en het hele verhaal in de ik-vorm heeft geschreven, vraag je je voortdurend af welke verhaalelementen autobiografisch en welke verzonnen zijn. De goedlopende zinnen en het kleurrijke woordgebruik zorgen ervoor dat de lezer zich niet verveelt en de draad van het verhaal niet uit het oog verliest.
Leermoment
Nu heb ik niet het idee dat ik ooit zo goed zal kunnen schrijven als Ilja Pfeiffer, maar zijn roman zette me wel aan het denken. Wat kan ik leren van de manier waarop Pfeiffer in zijn roman een veelomvattend thema als toerisme uitdiept? Welk thema is verbonden aan de roman waar ik nu mee bezig ben? Komt dit thema goed naar voren uit het verhaal? En welke facetten van dit thema heb ik al verwerkt in het verhaal? Zijn er nog andere facetten die (nog) geen plaats hebben in het verhaal? En hoe kan ik het hoofdthema verbinden met een actueel thema?
Ik bedacht dat dit thema in mijn roman ‘verlaten dorpen’ zou kunnen zijn en besloot eens te onderzoeken hoe ik daar in mijn concept nu aandacht aan geef. Bij wijze van oefening maakte ik een mindmap. In het midden noteerde ik ‘verlaten dorpen’ en allerlei facetten die daarmee te maken hebben en waarnaar ik onderzoek heb gedaan, schreef ik eromheen en verbond ik met lijnen aan het midden. De tijd vloog voorbij en voordat ik het wist, had ik de dubbele pagina in mijn notitieboek helemaal volgekladderd met trefwoorden, cirkels en lijnen. Lang niet al die onderwerpen hebben een plaats in mijn roman-in-wording en dat hoeft natuurlijk ook niet. Toch is het wel leuk erover na te denken.
Ik heb het notitieboek weer dichtgeslagen en laat het een paar weken rusten. Over een tijdje sla ik het weer open en ga ik bekijken of ik er dan nog steeds iets in zie. Ondertussen schrijf ik lekker door, want herschrijven komt later pas.
Rapporteer
Mijn reacties