omroep flevoland
Terugkijkend snap ik eigenlijk niet goed waarom ik Omroep Flevoland niet persoonlijk heb benaderd toen Lena uitkwam. Ik had natuurlijk wel een persbericht gestuurd, maar ik weet nu dat een algemeen persbericht eigenlijk nauwelijks opvalt. Hoe anders zou ik de promotie van een boek nu aanpakken!

Jaarbalans
Tot mijn verrassing heeft mijn eigen bedrijf in 2017 zowaar een klein beetje winst gemaakt. Na aftrek van belasting is het ongeveer net zoveel als mijn vakantiegeld. Ik ben benieuwd of ik dat bedrag in 2018 kan evenaren, want de verkoop van Lena loopt niet meer zo hard, zo blijkt uit de rapportage van Paris Books. Dat komt natuurlijk omdat ik vrijwel niets meer aan promotie doe. Het is dan ook nooit mijn doel geweest om maximale winst met mijn boek te genereren. Toch was ik blij verrast dat ik ineens uitgenodigd werd over mijn boek en schrijverschap te komen vertellen bij Omroep Flevoland.

Voorzichtig
Terugkijkend heb ik de promotie voor Lena veel te voorzichtig en conservatief aangepakt. Het is nog een wonder dat ik er zoveel van heb verkocht. Naast een algemeen persbericht, waarop nauwelijks reactie kwam, heb ik me vooral gericht op regio Waterland (Edam, Volendam en Purmerend). Zelfs in mijn eigen woonplaats heb ik nauwelijks aan promotie gedaan en dat is te zien in de verkoopcijfers. Van de 20 via het Centraal Boekhuis verkochte boeken zijn er drie in Edam en Volendam afgenomen. De rest heeft zijn weg gevonden via online winkels en boekhandels willekeurig verspreid over Nederland.

Afnemer Aantal
Bibliotheken 7
Bol 4
Bruna 3
Boekhandels Edam-Volendam 3
Boekhandels elders 3
  20

 

Lessen

Voor mijn volgende boek ga ik dat echt heel anders doen. Het boek is nog lang niet af, maar toch kijk ik alvast welke tijdschriften, websites, etcetera mogelijk geïnteresseerd zijn in mijn boek. Media zijn altijd op zoek naar nieuws wat voor hun doelgroep interessant is. Het is dus de kunst om de rubrieken, programma’s, katernen te vinden die aanknopingspunten bieden voor mijn verhaal. Vervolgens moet ik ervoor zorgen dat ik persoonlijk contact leg met een redacteur en onderzoeken wat ik bij kan dragen aan deze media. Welke informatie vinden zij interessant? En als ik tijd over heb, dan kan ik natuurlijk altijd nog een algemeen persbericht schrijven om breed te verspreiden.

Op de radio
Maar soms moet je ook geluk hebben. Zo vond Omroep Flevoland mij via mijn website en daarom was ik ruim een jaar na het verschijnen van mijn boek te gast bij de lokale radio. Het verschijnen van Lena was natuurlijk niet meer echt een nieuwsfeit, dus had het interview een bredere insteek. Het ging niet alleen over mijn eerste boek, maar ook over mijn leven als schrijver en over het onderwerp voor het boek waar ik nu aan werk. Een uur lang zat ik in de studio aan tafel. Ik wist al een beetje hoe dat in zijn werk gaat, want vorig jaar mocht ik al eens een interview geven voor radio Volendam. Toch was het weer reuze spannend. Benieuwd hoe het ging? Op de website van Omroep Flevoland kun je het fragment terugluisteren.

Na afloop van het interview kreeg ik een rondleiding door het gebouw. Wat een professionele organisatie voor zo’n kleine provincie! Ik was onder de indruk van de tv-studio waar de dagelijkse nieuwsuitzending opgenomen wordt. Ook interessant was om te zien hoe het er op zo’n redactie aan toe gaat en hoe de werkplek van de ‘weerman’ eruit ziet. Hij neemt zijn weerbericht zelf op en heeft wel zes schermen waarop hij verschillende actuele weergegevens kan laten zien. Indrukwekkend!

Vijf tips voor een succesvol radio-interview

Voor wie nog eens de kans krijgt iets over je boek of jezelf te vertellen op de radio heb ik de volgende tips:

  1. je wordt vaak gevraagd om een of twee boeken mee te nemen om weg te geven aan de luisteraars – altijd doen natuurlijk, want iemand die zo’n boek wint, vertelt daarover in zijn omgeving en dat is gratis PR;
  2. als je een uur te gast bent, heb je meestal twee keer zeven minuutjes om je verhaal te vertellen – bedenk van tevoren wat je wilt vertellen (en wat niet) en ‘pitch’ de antwoorden op voor-de-hand-liggende vragen zodat je de beschikbare tijd goed benut;
  3. verdiep je in de doelgroep van de omroep en bedenk en/of bespreek van tevoren hoe jouw verhaal ‘linkt’ aan de doelgroep, het thema van het radioprogramma, de uitzending of rubriek waarbinnen je je verhaal doet;
  4. trek iets leuks aan, want de radiouitzending wordt vaak live uitgezonden op internet of lokale tv en het helpt je om je zekerder te voelen;
  5. last but not least: geniet!