Storytelling Mieke Bouma
Lange donkere nachten, een knappend haardvuur, sneeuw en een hoofdpersoon die iets bijzonders meemaakt; iets magisch zelfs misschien. Dat zijn mijn favoriete ingrediënten voor een warm en ontroerend kerstverhaal. De koning van het kerstverhaal is voor mij Charles Dickens met een goede tweede plaats voor Godfried Bomans. Beide zijn natuurlijk al lang dood, maar hun verhalen spreken nog net zo aan als toen, brengen ontroering en stof tot nadenken, verbinden mensen en geven hoop. Dat is de kracht van verhalen.

 

De TED-methode
Begin deze maand las ik het boek ‘De TED-methode’ van Chris Anderson, bekend uiteraard van het gelijknamige online platform voor inspirerende presentaties. Het boek is een praktisch handleiding voor het verbeteren van je presentatievaardigheden, uitstekend geschreven en nuttig voor iedereen die wel eens presentaties verzorgt voor een groot publiek. Anderson deelt hierin niet alleen tips, maar ook zijn persoonlijke passie en overtuiging ten aanzien van presenteren.


TED methode
‘Sinds mensenheugenis vertellen mensen elkaar verhalen’, zegt Anderson en dat is volgens hem de kracht van de TED-talks. De informatieve filmpjes zijn razend populair. Ze zijn maximaal 20 minuten: lang genoeg om mensen te inspireren en kort genoeg om luisteraars te boeien. De beste manier om informatie over te dragen, zegt Anderson, is door het persoonlijk te maken, anekdotes te vertellen; kortom: door verhalen te vertellen. Vandaar dat het boek veel aandacht besteedt aan het opbouwen van een goed verhaal. Zijn vier hoofdingrediënten:
1. een personage waarmee het publiek zich kan vereenzelvigen,
2. een goede opbouw van spanning;
3. de juiste hoeveelheid details: niet teveel want dat is saai en niet te weinig, want dan komt het verhaal niet tot leven;
4. een bevredigend plot.

 

 

 

Storytelling

Anderson is lang niet de enige die het belang van verhalen benadrukt voor het overdragen van informatie. Inmiddels zijn er veel boeken verschenen over Storytelling: van oorsprong een marketingmethode, maar inmiddels uitgegroeid tot veel meer. Zo gebruikt Waterschap Zuiderzeeland storytelling voor het overdragen van kennis binnen en buiten de organisatie. Bij deze organisatie draaide ik afgelopen jaar mee in twee interessante projecten en kon ik van dichtbij bekijken hoe dat werkte.

Lange tijd terug las ik ‘Storytelling in 12 stappen’ van Mieke Bouma, een gids voor wie met storytelling aan de slag wil. Het boek staat vol met persoonlijke anekdotes en leest als een roman. Het heeft me een andere kijk gegeven op verhalen. Sindsdien zie ik verhalen niet meer alleen als iets wat ontspanning brengt, maar ook als een middel om informatie over te dragen, commitment te vragen en mensen te verbinden.

boek schrijfkalender2018
Winactie

Wil je ook verhalen schrijven of misschien een boek? Omdat het (bijna) kerst is, geef ik een ‘Schrijfkalender 2018’ weg: een scheurkalender met elke dag inspiratie voor het schrijven van jouw verhaal of jouw boek. Het enige wat je moet doen om kans te maken op deze kalender is:
- deze blog delen op social media en
- in een reactie onder dit blog of onder mijn facebookbericht vertellen waarom je deze kalender graag wilt ontvangen.
De actie loopt tot oudejaarsdag. De winnaar krijgt persoonlijk bericht.

Tot slot wens ik alle lezers van mijn blog hele gezellige feestdagen met mooie kerstverhalen en voor 2018 een prachtig hoofdstuk in jouw levensverhaal.

Leestips:
Chris Anderson – De TED-methode (ISBN 978 94 9184 580 2)
Mieke Bouma – Storytelling in 12 stappen (ISBN 9045704463)
Mieke Bouma – De 12 oerkarakters van storytelling (ISBN 9045706091)