eerste versie omslag Lena
Laat ik het maar eerlijk zeggen: ik ben niet zo goed in het bedenken van mooie plaatjes. Ik kan enorm genieten van teksten en fascinerende titels, maar het uiterlijk van een boek is voor mij persoonlijk van ondergeschikt belang. Voor een vormgever is dat precies omgekeerd. Die weet precies hoe je een bepaalde sfeer om kunt zetten in een aansprekend beeld, maar hij (of zij) wil wel graag weten welke sfeer je over wilt brengen met je verhaal.

 

Striptekenaar
Een aantrekkelijke voorkant is van levensbelang voor een boek, weet ik nu. En ik kan dan ook niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is een goede vormgever uit te zoeken (als de uitgever dat al niet voor je doet). Ik had geluk. Christian Zomer, een collega die in zijn vrije tijd striptekenaar en vormgever is, was bereid de vormgeving van mijn boek te verzorgen en uitgever Paris Books vond dat prima. Ik had al wat van Christians werk gezien en was onder de indruk van de kwaliteit. Voor zover ik dat kan beoordelen natuurlijk, want zoals gezegd ben ik zelf meer van de tekst. Ook had hij goede ideeën voor een origineel ontwerp. Zo stelde hij voor offertes van mijn grootvaders bedrijf te gebruiken. Een gouden zet, want dat geeft mijn boekomslag een bijzonder effect.

omslag Lena in geel

Foto’s
Christian vroeg me aan te geven welke uitstraling ik wenste voor mijn boek. Daarom zocht ik in de catalogi van uitgevers naar omslagen die me aanspraken en die naar mijn idee qua uitstraling pasten bij mijn boek. Die mailde ik naar Christian en ik stuurde een paar familiefoto’s mee. De eerste foto’s werden meteen afgekeurd: te statisch, te donker of te druk. Steeds opnieuw stuurde ik foto’s tot ik uiteindelijk stuitte op een heel klein fotootje met zo’n gekarteld randje uit 1933, waarop mijn oma op straat loopt achter een houten tweeling-kinderwagen. Hoewel de kwaliteit van het origineel niet best meer was, zag Christian daar wel wat in.

omslag Lena met kader

Opties
Korte tijd later ontving ik verschillende ontwerpen en dat voelde alsof ik een groot cadeau had gekregen. Vanaf die dag was mijn boek meer dan alleen een verzameling woorden. Nu had het ook een gezicht gekregen! Vier gezichten eigenlijk. En omdat ik het moeilijk vond daaruit een keuze te maken, riep ik de hulp in van mensen in mijn omgeving. Enigszins tot mijn verbazing bleek ieder een andere voorkeur te hebben, maar hun argumenten hielpen mij wel om te bepalen wat ik zelf mooi vond. Zo vond ik van het ene ontwerp de indeling mooi, terwijl ik van een ander ontwerp de kleurstelling juist beter vond.

omslag Lena met gele band
Uiteraard had ook de uitgever een stem in het geheel en na wat heen en weer gemail over de plaats van titel en ondertitel kwam er een definitief ontwerp waar ik nog steeds heel erg blij mee ben en waar ik veel positieve reacties op ontvang. Zo schrijft recensent Mieke Wijnants: ‘De kleding en de kinderwagen geven het tijdsbeeld waarover deze roman gaat exact weer’. Trots!

omslag Lena met blauwe band


Ben jij aan het worstelen met een omslag voor je boek? Misschien heb je iets aan mijn tips:

  1. Kies een goede vormgever en bezuinig daar niet op. Spreek van tevoren af wat je van elkaar verwacht. Bijvoorbeeld hoeveel proefontwerpen je krijgt, hoe vaak je wijzigingen mag doorgeven en op welke termijn je het definitieve ontwerp kunt verwachten.
  2. Geef aan welk type omslag je aanspreekt en wat naar jouw mening past bij je boek. De omslagen van andere boeken zijn een goede inspiratiebron. Wees niet te specifiek, maar geef de vormgever de ruimte met een creatief ontwerp te komen. Olivier Sted schreef een artikel op Schrijven Online over het samenspel tussen vormgever en auteur.
  3. Als je een foto wilt op je omslag, denk er dan aan dat er op foto’s auteursrechten rusten. Je kunt natuurlijk een eigen foto gebruiken of een fotograaf inschakelen. Op deze site van Het Boekenschap staan tips voor het gebruiken van een schilderij op je omslag.
  4. Check vooraf bij de drukker hoe het ontwerp moet worden aangeleverd (software, afmetingen, resolutie, rugdikte, snijlijnen, etc) en zorg ervoor dat de vormgever daarvan op de hoogte is. Datzelfde geldt voor aanwijzingen van de uitgever (streepjescode, logo, ruglogo).
  5. Vraag anderen om mee te kijken naar het ontwerp van het omslag. Twee zien meer dan één. Lees hier maar wat een collega-schrijver overkwam.

1000 Resterende tekens