recensie het boek en en het badwater van Lisa Kuitert
Een pleidooi voor het behoud van het papieren boek: dat is ‘Het boek en het badwater’ van Lisa Kuitert. Ze is niet tégen het elektronische boek. Integendeel: een elektronisch boek biedt veel voordelen, vindt ze. Zo kun je de lettergrootte aanpassen, neemt een e-book minder ruimte in en onthoudt het waar je bent gebleven. Het gaat er haar om dat het papieren boek niet moet verdwijnen en daar geeft ze in dit boek een groot aantal redenen voor, die ze onderbouwt met informatie uit verschillende bronnen.

In maar liefst 165 pagina’s verdeeld over negen hoofdstukken beschrijft ze de vele voordelen van een (papieren) boek. Daarbij neemt ze de lezer mee door de geschiedenis van het boek. Ook haalt ze vele onderzoeken aan, bijvoorbeeld over de verschillen tussen lezen van een scherm en lezen van papier. Haar pleidooi heeft een wetenschappelijke insteek, maar is toch prettig leesbaar doordat ze allerlei leuke weetjes etaleert. Wist jij bijvoorbeeld dat er een herenparfum met boekengeur bestaat? Of dat er verzamelaars zijn die ex librissen verzamelen? Dat zijn kleine stickertjes met de naam van de eigenaar erop die je voorin het boek kunt plakken om het boek te markeren als jouw eigendom.

Voor de liefhebber van volle boekenkasten is dit boek een feestje. Mij heeft het geholpen duidelijk te krijgen waarom ik zo van papieren boeken houd, terwijl een e-reader vol elektronische boeken op vakantie zoveel handiger is. Zo nodigen papieren boeken me uit te lezen en houd ik van het omslaan van de pagina’s, de geur van het papier en de kleurige ruggen in mijn boekenkast. Tegelijkertijd zou ik mijn e-reader niet meer willen missen.

En hoe is dat voor jou? Zijn papieren boeken ruimteverslindende stofnesten die niet meer thuishoren in de 21e eeuw? Of misschien vind je juist dat kinderen op moeten groeien met kleurrijke prentenboeken in plaats van korte tekstjes op internet? Of ga je, net als de schrijver, voor beide: elektronische boeken als aanvulling op papieren boeken. Want, zegt Lisa Kuitert, ‘zonder zijn papieren evenknie heeft het e-book geen duidelijke functie’ en zij is ervan overtuigd dat het boek niet door het e-book zal verdwijnen, zoals de radio de krant niet overbodig maakte en de televisie niet verdween door internet’.

Het boek en het badwater – de betekenis van papieren boeken
Lisa Kuitert
Amsterdam University Press