ik wil schrijver worden
In het boek Ik wil schrijver worden laat Emmy van Dantzig dertien heel verschillende schrijvers aan het woord. Conny Palmen, Renate Dorrestein, Adriaan van Dis en Nelleke Noordervliet bijvoorbeeld. Ze vertellen over de reden waarom ze zijn gaan schrijven, hun eerste stappen op het schrijverspad, hun successen en mislukkingen en wat schrijven met hen doet. Ik herken veel van de dilemma’s waar zij mee worstelden en dat stimuleert me om door te gaan met schrijven.

Interessant vond ik de manier waarop het creatieve proces bij deze schrijvers werkt. Zo is Renate Dorrestein ervan overtuigd dat het verhaal er al is en dat het de taak van de schrijver is het op te schrijven. Een beetje zoals Elizabeth Gilbert in Big Magic beweert. Joost Zwagerman vindt juist dat de schrijver zelf de loop van het verhaal bepaalt. Waar de schrijvers het redelijk over eens zijn, is dat een schrijver in meerdere of mindere mate eigen ervaringen en emoties verwerkt in zijn boeken.

Iedere schrijver heeft zijn eigen werkwijze en dat leverde me een paar ideeën op om uit te proberen. Zo schrijft Arie Storm eerst de scènes die de ruggengraat van het verhaal vormen en vult daarna pas de andere scènes aan. Dat ga ik doen in mijn nieuwe boek. Gewoon om te zien hoe dat werkt. Met het programma Scrivener is dat bovendien heel goed te organiseren. Ook neem ik me voor om de raad van Kees van Beijnum ter harte te nemen en te stoppen met het eindeloos herschrijven van het eerste hoofdstuk en nu eerst de rest van het verhaal op te schrijven in ruwe vorm.

Ik wil schrijver worden is prettig geschreven, iets gedateerd (uit 2005), maar tegelijkertijd nog heel actueel. Ik las het met plezier.

Ik wil schrijver worden – 13 schrijvers over hun debuut
Emmy van Dantzig