wordcloud marketing
Het aantal promotiekanalen voor een boek is veel groter dan ik dacht. Paris Books stuurt mij soms haast wekelijks tips en ideeën om mijn boek onder de aandacht te brengen. Als ik meer tijd had, zou ik nog veel meer kunnen doen. Ik moet dus voortdurend keuzes maken en ga vooral voor de quick-wins. In dit zesde en laatste deel van mijn blog over boekpromotie deel ik een paar opties die ik liet lopen.

Spiegelbeeld
In de categorie betaalde promotiekansen had ik via de uitgever een recensie kunnen laten plaatsen van 120 woorden over mijn boek in het tijdschrift Spiegelbeeld. Dit is een goed gelezen tijdschrift dat 11x per jaar verschijnt in Nederland en België. Het tijdschrift trekt vooral lezers met belangstelling voor spiritualiteit. Ik twijfel of dat het publiek is wat echt geïnteresseerd is in mijn boek. Als het nu een tijdschrift was over geschiedenis…

 

Schrijfwedstrijden
Zo af en toe doe ik mee aan een schrijfwedstrijd in de hoop een prijs te winnen en daarmee mijn bekendheid te vergroten. Ik ga vooral voor schrijfwedstrijden waarbij van de beste verhalen een boekje samengesteld wordt. Zo hoop ik meer mensen bekend te maken met mijn schrijfstijl. Schrijfwedstrijden waarbij je schrijftrainingen, schrijfvakanties of een coachingstraject kunt winnen, laat ik meestal lopen. Wel leuk natuurlijk, maar het moet wel een beetje te doen zijn.

 

Boekenbeurs
Op 12 maart stond Paris Books op de Lotus Beurs en had ik de kans mijn boek daar te promoten. Helaas kon ik die dag echt niet. Jammer, want ook de uitgever maakt keuzes en huurt niet bij elke boekenbeurs een stand. Als ik meer tijd had, zou ik zelf naar boekenbeurzen willen gaan om mijn boek te promoten bij de boekhandelaren die daar een stand hebben. En ik zou aan kunnen bieden bijvoorbeeld een lezing te organiseren over het onderzoek dat ik voor mijn boek heb gedaan.

 

Mailing via het Centraal Boekhuis
Boekhandelaren bestellen vrijwel alle boeken via het Centraal Boekhuis (CB). Er gaat dus vrij vaak een bestelling van het CB naar de boekhandel. Dus heeft deze groothandel voor boeken bedacht dat via deze weg wellicht ook promotiemateriaal de weg naar de boekhandelaren kan vinden. Tegen betaling kunnen uitgevers een mailing laten versturen door het CB. Paris Books bood haar auteurs de mogelijkheid dit te doen, maar het CB vraagt daarvoor een flinke vergoeding. Daar heb ik toch maar vanaf gezien. Ik had uitgerekend dat ik ten minste 150 extra boeken moest verkopen om de kosten eruit te halen. Best veel…


Tips:

  1. Als je een carrière ambieert als schrijver, moet je bereid zijn te investeren in de promotie van je boek en van jezelf als schrijver. Zet zoveel mogelijk promotiekansen op een rij en kies daaruit datgene wat het beste bij je past.
  2. Bespreek voorafgaand aan het tekenen van een boekcontract bij een uitgeverij welke promotiekansen de uitgever biedt. Een uitgever heeft kanalen en contacten die je zelf niet hebt en het is een geweldige pré als je daar gebruik van mag maken.
  3. Een overzicht van leuke schrijfwedstrijden vind je bijvoorbeeld op de site van Schrijven Online. Kijk altijd even goed of je in de doelgroep van de wedstrijd valt. Vaak is er een leeftijdsgrens.
  4. Fabianne Rijkes geeft in haar blog op de site van Pumbo 7 tips voor het promoten van je boek na de boeklancering.