signeren
Nog voordat mijn boek verscheen, was het al te bestellen in de boekhandels. Mijn veertienjarige zoon wees me op een site van een grote online boekhandel en het omslag van mijn boek schitterde me tegemoet. Een geweldig moment! En toch wilde ik het graag in de fysieke boekhandels zien liggen. Mensen kopen immers graag boeken waarvan het omslag ze bekend voorkomt. Hoe mooi zou het zijn als mijn boek op één van de tafels in de boekwinkels mocht liggen!

Boeken in consignatie
Ik vind het heerlijk om de boekwinkel in te lopen en de achterflapteksten van de boeken op de tafels te lezen. Regelmatig laat ik me verleiden om één of meerdere boeken te kopen. Nu ging ik naar de boekhandel met een ander doel dan boeken van anderen bekijken. Dit keer wilde ik de winkelier overhalen mijn boek een plekje in de winkel te geven. Ik stelde voor de boeken in consignatie te leveren. Op die manier liep de boekhandel geen risico. Verkocht het boek niet, dan kwam ik het na een paar maanden weer halen en hoefde de boekhandel niets te betalen. Gelukkig trof ik vriendelijke boekhandelaren die me de kans gunden.

Inmiddels ligt mijn boek bij boekhandels in de regio Edam en in mijn eigen woonplaats en ik heb al heel wat verzoeken om nieuwe voorraad gehad. Meestal vijf tot tien boeken per keer. Qua administratie is het iets meer werk, maar ik vind het erg leuk om zo rechtstreeks met boekhandels contact te hebben.

Signeren
De boekhandel in mijn woonplaats organiseerde een signeersessie vlak na de lancering van het boek. Een geweldig leuke actie, maar helaas bleek het niet zo’n succes. Het weer zat niet mee en ik had te weinig actie ondernomen om publiek te genereren, zodat er maar weinig animo was. Welgeteld twee boeken verkocht. Dat zou ik nu heel anders aanpakken. Misschien ook iets origineels bedenken rond zo’n signeersessie.

Retail Market beurs
In februari huurde Paris Books een stand op de Retail Market Beurs, een beurs voor boekhandelaren. Op deze beurs promoten uitgevers elk half jaar de nieuw verschenen boeken en Paris Books nodigde haar auteurs een tijdblok aanwezig te zijn bij de stand en hun eigen boek te promoten. Ik gaf me direct op, want het leek me leuk om andere auteurs van Paris Books te ontmoeten en rechtstreeks contact te hebben met boekhandelaren.
Deze beurs bleek tot vorig jaar vooral gericht op inkopers van christelijke boekhandels. Het aanbod van Paris Books paste niet perse bij deze doelgroep, maar mijn boek bleek interessant voor christelijke boekhandels. Ik leerde dat het lezerspubliek van deze boekhandels graag waargebeurde verhalen leest. De Tweede Wereldoorlog is een geliefd thema en het laveren tussen christelijke en maatschappelijke normen en waarden is een hoofdthema in mijn boek.
Al met al had ik een hele leuke dag die ook nog eens heel succesvol was. Want het blijft toch moeilijk kiezen welke promotiekansen te pakken en welke te laten lopen. In het zesde deel van deze serie blogs over boekpromotie vertel ik over wat ik liet liggen.


Tips:

  1. Zorg voor promotiemateriaal om uit te delen op beurzen. Ik maakte visitekaartjes in de vorm van een boekenlegger en flyers met kort de inhoud van je boek en waar je het kunt kopen. Beide natuurlijk voorzien van een foto van de voorkant van het boek.
  2. Zorg dat je een goede pitch over je boek paraat hebt. Verwerk in die pitch de trefwoorden die aanslaan bij je doelgroep.
    Op de site van Pumbo vind je informatie over het in consignatie leggen van boeken. Zoek boekhandels die mogelijk belang hebben bij de verkoop van je boek en leg de afspraken vast in een consignatieovereenkomst.
  3. Ook de site van Schrijverspunt geeft nuttige informatie over hoe consignatie in zijn werk gaat.
  4. Als je de kans hebt in een boekhandel te komen signeren, zorg dan voor wat publiek. Kondig je signeersessie aan via social media en nodig mensen in de buurt uit via e-mail of flyers.

1000 Resterende tekens