Boekenblogs
Het wereldkundig maken van mijn boek was een van de engste dingen die ik ooit heb gedaan. Ik was heel erg blij toen de boekpresentatie achter de rug was en de persberichten hun werk hadden gedaan. Maar toen begon het pas. Nu weet ik dat de promotie van een boek een kwestie van lange adem is. Er zijn meer promotiekanalen dan ik dacht maar niets gaat vanzelf. De ene route is moeizaam en tijdrovend, terwijl de andere heel eenvoudig. En voor al die routes geldt dat de uitkomst zeer onzeker is. In dit derde deel van mijn blog over boekpromotie belicht ik een aantal van die routes en mijn ervaringen daarmee.

Inner circle
Nienke Pool schreef op Schrijven Online een poos geleden een interessant blog over de wijze waarop nieuws over je boek zich kan verspreiden. In eerste instantie, zegt ze, bereik je je inner circle. Dat zijn je vrienden en familie, collega’s en kennissen. Via deze cirkel kun je ongeveer 200 boeken verkopen. Ik denk dat dat aantal wel klopt en mijn familie en vrienden kochten mijn boek, denk ik, vooral uit nieuwsgierigheid en om mij een plezier te doen ;-)) DANK, lieve mensen!


De tweede cirkel, zegt Nienke, zijn de mensen om jouw netwerk heen. Vrienden van vrienden dus. Mijn familie en een paar goede vrienden zouden mijn boek altijd promoten, of het nu goed is of niet. Van lossere vrienden en collega’s zou ik dat niet durven beweren. Voor het bereiken van die tweede cirkel moet je boek dus wel enige waarde hebben (prettig leesbaar, informatief, etc). En in die tweede cirkel zitten ook de kleine recensenten zoals bloggers, vloggers en anderen die actief zijn op internet. Zij geven gewoon hun eerlijke, onafhankelijke mening of bedanken voor de eer.


Boekenbloggers
Ik vind het heerlijk om te lezen over boeken en sinds ik de wereld van de boekenbloggers had ontdekt, voel ik mij als een kind in een snoepwinkel zodra ik de bloglovin'-app open. Ruim voordat Lena uitkwam, volgde ik al een aantal boekenblogs van bloggers die wel eens geïnteresseerd konden zijn in mijn boek. Ik genoot van hun recensies en ander boekennieuws en verdiepte me in hen. Wat was hun manier van werken, het soort boeken waarin zij geïnteresseerd waren en de frequentie waarmee zij blogden? En welke doelgroep wilden ze daarmee bereiken?


Inmiddels weet ik dat elke boekenblogger een eigen aanpak heeft. De meesten hebben een website waarop ze aangeven wat ze graag lezen, hoe ze te werk gaan bij recenseren en - voor mij natuurlijk heel belangrijk - of en zo ja hoe ze recensie-exemplaren willen ontvangen. Boekenbloggers waarvan ik dacht dat die Lena interessant zouden vinden, stuurde ik een persoonlijk bericht met de vraag of ze mijn boek wilden recenseren. Ik werd niet teleurgesteld. Een aantal recensies zijn al binnen en ik kan je vertellen: het is heel bijzonder om van zo’n professionele lezer een recensie te ontvangen. Gelukkig geweldig positief allemaal.


Via mijn eigen netwerk en de lovende recensies van boekenbloggers haalde ik binnen drie maanden de 300 verkochte exemplaren. Dat gaf me voldoende vertrouwen om voor een tweede druk te gaan. En ook het promoten van mijn boek ging gewoon door. In mijn blog van volgende week vertel ik je alles over de weg van mijn boek naar de bibliotheken.


Interessante links:

  1. Op de site van Boezzt staat een leuk artikel over de wijze waarop je gebruik kunt maken van de mening van anderen om je boek positief onder de aandacht te brengen;
  2. Op de site van Stympatica vind je nog meer informatie over de cirkeltheorie voor verspreiding van je boek;
  3. Een mooi overzicht van interessante boekenblogs vind je op de site van Hebban;
  4. Een auteur heeft vaak geen groot budget. Janneke Sinot geeft in haar blog tien tips over de wijze waarop je je boek tegen lage kosten kunt promoten.

1000 Resterende tekens