Lena in de krant
De promotie van mijn eigen boek voelde in het begin als krentenbrood verkopen voor de voetbalvereniging: niet echt leuk, maar het hoort er nu eenmaal bij. Het promotieplan was klaar en de boekpresentatie naderde, dus werd het tijd actie te ondernemen. Tijd voor die centrale vraag: waarom zouden mensen juist mijn boek moeten kopen en niet die duizenden anderen in de boekwinkel met bekende namen en goede recensies? Wat maakt mijn boek nu zo uniek?


Persberichten
De allereerste stap was het schrijven van persberichten over de publicatie van Lena. Ik had inmiddels bedacht welke ingrediënten mijn boek aantrekkelijk maakten: het is gebaseerd op waargebeurde belevenissen, het gaat over trouw en ontrouw en het gaat over landverraad en de bestraffing daarvan na de Tweede Wereldoorlog. In de eerste versies verwerkte ik die argumenten slim in een ietwat zakelijk persbericht en voegde een passage uit het boek toe. Toen ik eindelijk tevreden was, legde ik het concept voor aan Paris Books en mijn geweldige schoonzussen. Zij kwamen met nuttige tips. Het moest persoonlijker, vonden ze. En de passage uit mijn boek moest eruit.


In versie twee zoomde ik in op mijn motief. Waarom schreef ik nu juist dit verhaal? Ik interviewde als het ware mezelf en schreef dat op in quotes. Daarmee werd het meteen veel beter. Dit persbericht stuurde Paris Books naar haar zeer uitgebreide database persadressen. Eerlijk gezegd vond ik het resultaat teleurstellend: een aantal berichten op in minder bekende media. En één verzoek om een recensie-exemplaar, waar ik overigens niets meer van heb gehoord. Tja, voor een debuut misschien niet zo gek. En stel dat er wel een journalist van een groot landelijk dagblad brood in had gezien, dan had ik die kans natuurlijk niet willen missen.

persbericht woonplaats

Lokale media
Dit algemene persbericht gebruikte ik als basis voor een persbericht dat meer was toegespitst op de lokale media in mijn woonplaats. Daarin benadrukte ik dat een dorpsgenoot, ikzelf dus ;-)), dit boek had geschreven. Dit persbericht verzond ik naar zorgvuldig geselecteerde persadressen met een persoonlijk bericht, een foto van de voorkant van mijn boek en een uitnodiging voor de boekpresentatie. Dit had meer effect: kort nadat ik het verzonden had, werd ik gebeld door een journalist van het plaatselijke huis-aan-huisblad voor een interview. En ik bofte daarmee, want het werd een prachtig verhaal, breed uitgemeten in het krantje wat door de hele Noordoostpolder wordt verspreid.


Maar de meeste aandacht oogstte ik in Edam, de plaats waar het verhaal zich afspeelt en waar ik de boekpresentatie hield. Ook voor deze doelgroep had ik een apart persbericht geschreven waarin ik focuste op de relevantie van het boek voor het in beeld brengen van de Edammer geschiedenis. En ook dit persbericht stuurde ik naar vooraf uitgezochte persadressen met een persoonlijk bericht en een uitnodiging voor de boekpresentatie. Van de uitnodiging werd geen gebruik gemaakt, maar ik kreeg wel een groot interview in het Noordhollands Dagblad! Superleuk was ook dat ik bij radio Edam-Volendam een heel uur over mijn boek mocht vertellen.

persbericht Edam
Landverraad
Ten slotte schreef ik een vierde persbericht speciaal voor media die schrijven over de Tweede Wereldoorlog. Er wordt natuurlijk heel veel geschreven over de Tweede Wereldoorlog en daarom benadrukte ik in dit persbericht dat mijn boek een originele invalshoek heeft: de bestraffing van landverraad. Ik stuurde een recensie-exemplaar naar onder andere de Stichting Werkgroepherkenning voor mensen wier naasten ‘fout’ waren geweest in de oorlog. Dat leverde een prachtige recensie op.


Zo probeerde ik optimaal gebruik te maken van mijn eerste ‘nieuwsmoment’: de publicatie van mijn boek. Ik ben er zeker van dat ik nog veel meer had kunnen doen, maar binnen het beschikbare tijdsbestek vond ik dit al heel wat. Volgende week vertel ik hoe ik gebruik maakte van andere kanalen om mijn boek onder de aandacht te brengen.


Interessante links:

  1. Nuttige tips over het schrijven van een persbericht over je boek, kun je vinden op de site van ‘Bestel mijn boek’;
  2. Het Boekenschap geeft tips over het schrijven èn verzenden van je persbericht;
  3. Ook op de site Boekenbusiness vind je tips voor het opstellen van een persbericht over je boek;
  4. En als je toch op de site van Boekenbusiness bent, kijk dan ook even naar de 10 misvattingen over boekpromotie;
  5. Stephanie van Superstar-PR schrijft in haar blog hoe je een ‘nee’ van een journalist om kunt buigen naar een ‘ja’;
  6. Vergeet lokale radio en televisie niet! En zorg voor leuk beeldmateriaal van jezelf en alles wat met je boek te maken heeft, want dat is haast het eerste waarnaar gevraagd wordt;
  7. Benieuwd naar mijn persbericht? Deze site van Groot Waterland heeft het persbericht bijna letterlijk overgenomen.