boekje open
Een zeer veel besproken onderwerp tussen schrijvers onderling is de boekpromotie. Maanden (en in mijn geval jaren) werkt een schrijver aan zijn boek, pagina voor pagina wordt nauwgezet op fouten gecontroleerd, tot het moment daar is dat het boek de wereld in kan. Een goed boek verkoopt zichzelf, zeg je? Vergeet het maar. Ook voor de best geschreven boeken heeft een schrijver ambassadeurs nodig en het is de kunst die te vinden. In de komende drie blogs vertel ik je hoe ik de promotie van mijn debuutroman tot nu toe heb aangepakt en ook wat wel en wat niet werkte.


Lena schreef ik in eerste instantie voor mijn kinderen en mijn familie. Dat veranderde toen het boek steeds meer vorm kreeg en de personages zich losmaakten van mijn familieleden. Het was niet langer louter een waargebeurd familieverhaal, maar een verhaal over universele thema’s zoals liefde en trouw, keuzes maken en de consequenties daarvan dragen. Kortom: een verhaal waarmee ik meer mensen dan alleen mijn familie kon boeien. Maar hoe kon ik daar de buitenwereld van overtuigen?


Zelf doen
Nu denk je misschien: ‘Reclame maken voor je eigen boek? Is dat niet wat raar? Dat doet de uitgever toch allemaal voor je?’ Nou nee. De meeste uitgevers steken niet al te veel energie in het promoten van een debuutroman van een nog onbekende schrijver. Na het verschijnen van een boek droogt de communicatiestroom vanuit de uitgever meestal op. Wat dat betreft bof ik met Paris Books, die nog steeds van alles doet om mijn boek binnen haar netwerk te promoten zonder dat we daarover in het contract iets hebben afgesproken. Daarover later meer. Maar welke uitgever je ook hebt: je moet als auteur gewoon flink aan de bak.


Doelgroepanalyse
Nog voordat het boek bij de drukker lag, werkte ik aan een promotieplan. Ik begon met de vraag voor wie dit boek interessant kon zijn. Lena speelt in Edam, de tweede Wereldoorlog speelt een belangrijke rol en de bestraffing van landverraders. Daarmee kwam ik grofweg op het volgende plaatje:

promotieplan1


Vervolgens zocht ik naar media die mogelijk interesse hadden voor een verhaal als het mijne. Daarmee breidde ik mijn doelgroep analyse uit:

promotieplan2


Bloggen
Eén van de ideeën die daarbij opborrelde was het schrijven van een eigen blog om alvast een fanbase op te bouwen. Althans, dat was de bedoeling. Enthousiast begon ik een half jaar voor de boekpresentatie met bloggen, maar in het begin werd mijn blog nauwelijks gelezen;-(( Het duurde best lang voordat mijn blog werd opgemerkt. Gelukkig heb ik nu een solide groep trouwe volgers die hard groeit.
En mijn mindmap? Die sloeg ik op in mijn computer en plakte er af en toe wat nieuws bij. In de aanloop naar de boekpresentatie kon ik er zo mee aan de slag. Hoe dat ging, vertel ik je volgende week in deel 2.



Interessante links:

  1. Marjon Sarneel publiceert op haar website een gastblog in vier delen van schrijversechtpaar Johan van den Ende en Joanne Dohle over hun aanpak om hun boek te verkopen;
  2. Het boekenschap heeft een groot aantal tips superpraktische tips voor de promotie van je boek. Zeker even kijken!
  3. Wil je een promotieplan maken? Boezzt schrijft op haar website hoe je dat het beste aan kunt pakken;
  4. Inspiratie opdoen voor je promotieplan? Uitgeverij Boekenbent zet ideeën op een rij;
  5. Jan Sinot van Boekenbusiness geeft tips voor het opbouwen van een lezerspubliek via je eigen blog;
  6. Yvette Kramer geeft in haar blog aan wat je van een uitgever mag verwachten en wat niet.

1000 Resterende tekens