Dialogen schrijvenEen goede dialoog schrijven lijkt eenvoudig, maar ik ontdekte dat het nog best lastig is. Vaak schrapte ik de hele dialoog en begon opnieuw of ik liet van een hele pagina maar vier regels staan. Best nuttig dus om daar eens wat over te lezen. De achterflap van het boek ‘Dialogen schrijven’ belooft veel goeds. Dialogen vormen de essentie van fictie, staat er. De samensteller, Don Duyns, verzamelde artikelen over dit onderwerp van heel veel verschillende auteurs. Zo gaat het ene hoofdstuk over dialogen in toneelteksten en de andere over dialogen in romans.

Don Duyns is theatermaker, schrijver, regisseur en schrijfdocent. Hij schreef zelf de eerste bijdrage voor dit boek. Daarin maakt hij duidelijk waarom een goede dialoog zo belangrijk is, hoe je daarmee de fantasie van de lezer kan prikkelen en het verhaal vaart kunt geven. Verder verzamelde hij bijdragen van onder andere Thomas Verbogt, René appel en Jan Brokken.

Hoewel het uitmaakt of je dialogen schrijft voor film, voor toneel of voor proza, zijn veel aspecten ook hetzelfde. Wat ik vooral opstak uit dit makkelijk leesbare boek, is dat een eenvoudige dialoog vaak krachtiger is dan een bloemrijke dialoog. Soms zegt stilte meer dan woorden. Wat spanning opwekt is juist datgene wat niet gezegd wordt, maar tussen de regels blijft hangen. Of wanneer iemand iets zegt dat tegengesteld is aan wat hij voelt of meent.

Wat ook duidelijk uit dit boek naar voren komt, is dat dialogen spannend worden als er sprake is van een botsing tussen personages. Een conflict of bijvoorbeeld verschillende karakters. En, ook heel interessant, auteurs maken soms gebruik van een ‘derde ding’, een voorwerp, een andere persoon of het uitzicht, om duidelijk te maken hoe de verhoudingen liggen. Dan praten twee personages bijvoorbeeld over een gezamenlijke kennis en wordt uit de dialoog glashelder wat er tussen deze personages speelt.

Niet alle bijdragen in het boek zijn even nuttig voor een romanschrijver, maar ik heb er zeker wat aan gehad. Voortaan ga ik me nog meer inzetten om in weinig woorden de sfeer en de personages neer te zetten.

Dialogen schrijven – laat je personages spreken
Don Duyns (samenstelling)
Uitgeverij Augustus (serie De Schrijfbibliotheek)