dozenToen ik aan mijn debuutroman begon, deed ik dat niet met het doel er rijk van te worden. Ik heb een goed inkomen uit mijn parttime baan in loondienst. En dat is maar goed ook, want er zijn maar weinig schrijvers die van hun boeken kunnen leven. Een schrijver die veel boeken verkoopt heeft natuurlijk een beter inkomen dan een schrijver die weinig verkoopt; laat dat duidelijk zijn. Maar daar valt nog wel wat meer over te zeggen. Zoveel zelfs ik daar drie blogs voor nodig heb. Deze week deel 1 over het verdienmodel van een auteur die publiceert bij een traditionele uitgever.

Royalties
Stel: een uitgever is geïnteresseerd in je boek. Als debuutschrijver sluit je dan een contract af met de uitgever waarin is vastgelegd wat je als schrijver aan je boek gaat verdienen. Meestal krijgt een schrijver over de eerste 4.000 verkochte exemplaren 10% van de verkoopprijs exclusief BTW. Voor mijn boek zou dat circa 2 euro per boek zijn. En meestal ontvang je als auteur een voorschot van 1.500 tot 2.000 euro wat je niet terug hoeft te betalen als er van jouw boek minder dan 1.000 boeken worden verkocht.

Dat lijkt oneerlijk: 90% voor de uitgever en 10% voor de auteur, maar de uitgever draagt ook alle kosten èn het risico. Als er van het boek niet meer dan 200 verkocht worden, dan ontvangt de schrijver nog steeds het voorschot, terwijl de opbrengsten voor de uitgever lager liggen dan de kosten. Een uitgever kan dat verlies goedmaken met de inkomsten uit een ander boek dat wel goed verkoopt. En toch: als het boek een bestseller wordt, profiteert de uitgever daar meer van dan de auteur. Bij een hogere oplage is de het percentage voor de auteur vaak ook wat hoger (zelden meer dan 17,5%), maar als een uitgever beslist een goedkopere uitgave van het boek te maken, betekent dat voor de auteur toch minder inkomsten.

En er zijn nog meer factoren die het inkomen van een auteur beïnvloeden. Zo vragen sommige uitgevers de auteur om een bijdrage van vijf à tienduizend euro in de investeringskosten. Dat moet allemaal terugverdiend worden uit die 10% royalties. En een auteur kan zijn inkomen wat opkrikken met de verkoop van eigen boeken, bijvoorbeeld tijdens lezingen. Daarom is het belangrijk welke korting de auteur krijgt voor de inkoop van zijn eigen boeken bij de uitgever. Een korting van 40% is heel normaal en ook dat hij daarover weer royalties ontvangt. Het is dus zaak om een contract met een uitgever goed te bestuderen.

Aantal verkochte exemplaren
Even voor het beeld: van een boek als ‘Pogingen iets van het leven te maken’ van Hendrik Groen zijn er 170.000 verkocht. Stel dat de auteur 15% krijgt van elk verkocht boek à 17,50 ex BTW, dan heeft hij aan zijn boek maximaal 450.000 euro verdiend. Let wel: dit is geen jaarinkomen, tenzij hij elk jaar een bestseller als dit verkoopt. Als je eenmaal naam hebt als schrijver, verkoop je meestal meer boeken en is je onderhandelingspositie bij de uitgever ook gunstiger. Maar toch…

De meeste auteurs moeten het met veel minder doen. Met 2.000 tot 5.000 verkochte exemplaren doet een boek het al heel goed. Dat levert een inkomen op van 4.000 tot 10.000 euro. Bruto. En het schrijven van een boek kost toch al snel een jaar. Het minimumloon voor iemand van 23 jaar ligt op circa 18.500 per jaar. Een schrijver moet dus voor een fatsoenlijk inkomen meer bronnen van inkomsten hebben. Het geven van lezingen bijvoorbeeld of het schrijven van columns of artikelen voor tijdschriften.


‘Mijn’ uitgever, Paris Books, hanteert een andere werkwijze dan traditionele uitgevers. Lees deel 2 van 'Wat schuift dat nou? Zo'n boek?' als je wilt weten waar je allemaal rekening mee moet houden als je een boek via een selfpublishing uitgever wilt uitgeven? Benieuwd hoeveel ik aan mijn boek verdien? Lees dan deel 3 van 'Wat schuift dat nou? Zo'n boek?'!


Interessante links:

  1. Benieuwd wat een bestsellerauteur als Herman Koch verdient met schrijven? Quotenet heeft dat berekend.
  2. Meer weten over contracten met een uitgever? De Vereniging van Letterkundigen publiceert op haar site modelcontracten.
  3. Op de website van Follow The Money vertelt auteur Eric Smit over zijn ervaringen met de publicatie van zijn boek via een uitgever.