Bekers ernie 300pxMijn grootvader, die model stond voor een van de hoofdpersonen in mijn boek, was een man die zijn eigen weg ging en de gebaande paden vermeed. Het liefst was hij van niemand afhankelijk en bepaalde hij zelf hoe hij een klus tot een goed einde bracht. Als het aan hem had gelegen was Lena in eigen beheer uitgegeven, denk ik.

En inderdaad heb ik er lang over gedacht mijn eerste boek in eigen beheer uit te geven. Onafhankelijk zijn, mijn eigen tijdpad bepalen, mijn auteursrechten houden en zelf mogen beslissen over de vormgeving, de dikte van mijn boek en de kwaliteit van papier en bindwijze. Toen ik na zes maanden nog niets van de door mij benaderde uitgevers had gehoord en mijn manuscript inmiddels op eigen kosten had laten redigeren, woog ik de voor- en nadelen van een traditioneel uitgever nog eens tegen elkaar af:

 
Traditionele uitgever Uitgeven in eigen beheer
Auteursrechten gaan naar de uitgever Auteursrechten blijven bij de schrijver
Schrijver krijgt royalties (meestal maximaal 10% van de verkoopprijs) Schrijver ontvangt de volledige inkomsten van de verkoop
Uitgever bepaalt (en betaalt) vormgeving, redactie en drukker Schrijver bepaalt (en betaalt) vormgeving, redactie en drukker
De uitgever promoot het boek via zijn uitgebreide communicatiekanalen, maar de schrijver moet zelf ook aan de bak Schrijver moet alle promotie zelf doen en betalen en kan geen gebruik maken van de communicatiekanalen van een uitgever
Het label van een uitgever geeft het boek een 'kwaliteitskeurmerk' Boekhandels zijn zelden geïnteresseerd in boeken die in eigen beheer zijn uitgegeven
De uitgever neemt de schrijver veel werk uit handen, zoals de aanvraag van een ISBN-nummer en de aanmelding bij het Centraal Boekhuis Individueel aanmelden bij het Centraal Boekhuis is nodig voor verkoop via boekhandels, maar is duur en ingewikkeld

 

Paris Books

Eigenlijk trokken beide opties me niet zo aan. Ik had geen zin verder te leuren bij een traditioneel uitgever met weinig kans op succes en wilde ook niet alles zelf doen. Daarom ging ik op zoek naar andere mogelijkheden. Ik bekeek verschillende online-uitgevers. Deze uitgevers nemen je alle rompslomp rond het uitgeven uit handen in ruil voor royalties die vergelijkbaar zijn met die van een traditionele uitgever. Bijna al deze uitgevers accepteren vrijwel alle aangeboden manuscripten, mits de schrijver vooraf tenminste zo’n vijftig afnemers aanlevert. En bijna allemaal werken ze met printing-on-demand, een principe dat past bij kleine oplages.

Ik vond dat mijn boek, zeker na redactie, een kwaliteitslabel verdiende en had het geluk kennis te maken met Paris Books. Deze jonge uitgever accepteert alleen boeken die door een professioneel redacteur zijn geredigeerd. Bovendien moest ik ook een eindredactie laten doen. De auteursrechten blijven bij mij, maar daar staat tegenover dat ik zelf de kosten voor drukwerk, vormgeving en redactie draag. Daarnaast betaal ik Paris Books voor hun diensten via een basiscontract en heb ik de mogelijkheid aanvullende diensten bij hen af te nemen via een heldere ‘menukaart’.


Ik heb geen seconde spijt gehad van mijn keuze voor Paris Books. Vanaf het allereerste skypegesprek met Michelle Shanti heb ik het gevoel dat deze uitgever bij Lena past. Michelle zoekt van alles voor me uit, bemiddelt en bemoedigt. Haar enthousiasme en geloof in het succes van mijn boek heeft me meer dan eens over een dood punt heen geholpen. De aan deze uitgever verbonden bestsellerauteur Geert Kimpen staat me, net als Michelle, bij met met raad en daad. Hij schreef een prachtig, persoonlijk verhaal voor de presentatie van Lena en prees mijn boek aan bij zijn netwerk. Een volgend boek ga ik zeker weer bij Paris Books aanbieden!

Toch liever je geluk eerst bij een traditioneel uitgever proberen? Lees in deel 1 van 'Mijn bijzondere zoektocht naar een uitgever' hoe ik dat (zonder succes) aanpakte ;-))


Tips voor alternatieve manieren om je boek uit te geven:

  1. Paulien Cornelisse gaf haar boek ‘De verwarde cavia’ in eigen beheer uit en vertelt op haar facebookpagina over haar ervaringen. Daar moet ik wel bij vertellen dat Paulien een ander budget heeft dan de meeste debuutschrijvers en bovendien er vrij zeker van kan zijn dat haar boek een breed publiek vindt.
  2. Als je zelf een deel van het uitgeefwerk wilt doen, is het handig je de terminologie die daarbij hoort eigen te maken. Op Schrijven Online vind je maar liefst twee blogs daarover: 10 uitgeeftermen die je moet kennen en Spreek de taal van de uitgever
  3. Op de site van 42 Bis schrijft Rick Evers in zijn blog over ervaringen met online uitgevers als Pumbo, Free Musketeers en Boekscout
  4. Op de site van BoekenBusiness vind je informatie die je kan helpen een keuze te maken voor ofwel traditionele uitgever of uitgeven in eigen beheer

1000 Resterende tekens