Uitgever_zoeken
‘Hoe is het je gelukt een uitgever te vinden?’ wordt mij vaak gevraagd. En dat is een heel verhaal. Als je een bekende Nederlander of gerenommeerd bestsellerauteur bent, staan de uitgevers op je stoep te dringen, maar een onbekende debuutschrijver moet zelf de boer op met het manuscript onder de arm.


Mijn zoektocht begon bij traditionele uitgevers. Ik bezocht een groot aantal websites van uitgevers en bekeek de door hen uitgebrachte catalogussen om een idee te krijgen van het soort boeken die de betreffende uitgever zoal had uitgebracht. Ik zocht uit welke uitgevers boeken uitgaven met waargebeurde verhalen (veel!), welke zich richtten op historische romans (ook veel) en welke boeken publiceerden over de Tweede Wereldoorlog (iets minder). Op die manier koos ik eer een aantal uit: twee grote, gerenommeerde uitgevers met een breed fonds en een aantal kleinere met een wat specifieker fonds.

Persoonlijke brief
Elke geselecteerde uitgever schreef ik een persoonlijke brief, waarin ik vertelde waar mijn boek over ging, waarom ik dacht dat het specifiek bij deze uitgever paste, wie ik was, wat ik zoal schreef en wat ik allemaal ging doen om het boek te promoten. En natuurlijk stuurde ik mijn manuscript mee, plus een synopsis (samenvatting) en een korte biografie van mezelf. Ik kreeg keurig een (automatische) ontvangstbevestiging van mijn mail en uiterst tevreden over mezelf wachtte ik rustig af in de wetenschap dat een reactie van een uitgever gemiddeld drie maanden duurt.


Acht maanden later had ik nog niets gehoord. Mijn geduld was op en eerlijk gezegd was ik ook chagrijnig, omdat geen enkele van deze uitgevers de moeite had genomen me zelfs even een berichtje te sturen. Hadden ze mijn mail gewoon weggegooid? Was het verdwaald in de digitale slush pile? Moest ik er achteraan bellen? ‘Neem me niet kwalijk, maar ik heb acht maanden geleden een mail gestuurd en ik wil graag weten of u nog van plan bent daarop te antwoorden?’

Promotieplan
In de tussentijd had ik niet helemaal stil gezeten. Ik maakte een plan voor de promotie van mijn ooit te verschijnen boek. Ik rekende er niet op dat een uitgever (als ik die ooit vond) veel prioriteit zou geven aan de promotie van mijn boek. Ik heet immers geen Femke Halsema. En het kon geen kwaad me wat te oefenen in het aanbevelen van mijn boek.
In de maanden waarin ik wachtte op de reactie van een uitgever, liet ik mijn manuscript redigeren door een professioneel redacteur. Een door een redacteur becommentarieerd manuscript maakt namelijk meer kans bij een uitgever. En een redacteur heeft doorgaans ook goede tips voor het benaderen van partijen die iets voor je boek kunnen betekenen.

Auteursrechten
Maar toen ik alle opmerkingen van de redacteur had verwerkt en de rekening had betaald, had ik niet veel zin meer opnieuw met mijn boek bij allerlei uitgevers te leuren. Bovendien stond het idee mijn auteursrechten uit handen te geven me ineens niet meer zo aan. En dat is bij een traditionele uitgever wel de bedoeling. Het financieel risico ligt immers bij de uitgever en die moet zelf kunnen bepalen op welke manier ze geld kunnen verdienen aan wat ik heb geschreven.
Hoe nu verder? Zelf mijn boek uitgeven? Crowdfunding? Ik verdiepte me in meer innovatieve uitgeefconcepten en ontdekte dat er zoveel meer mogelijkheden waren. Mogelijkheden die veel meer pasten bij mijn wensen en bij mijn boek. Welke keuzes ik maakte, past niet meer in dit blog en vertel ik je in deel 2 van Mijn bijzondere zoektocht naar een uitgever.


Tips voor het zoeken van een (traditionele) uitgever:

  1. Elke uitgever heeft zijn eigen uitstraling. Bekijk hun websites catalogussen en nieuwsbrieven om te bepalen welke uitgevers het beste bij jouw manuscript passen. In een blog van Boekscout legt deze uitgever uit wat je kansen zijn bij een traditionele uitgever.
  2. Kies een aantal uitgevers en schrijf ze een persoonlijke brief met daarin je motivatie, waar je boek over gaat, waarom het bij deze uitgever zou passen, wie je bent en wat je gaat doen om je boek te promoten. Een aantal tips voor het benaderen van uitgevers vind je bij Schrijven Online.
  3. Besteedt veel aandacht aan de begeleidende brief voor de uitgever. Deze is minstens zo belangrijk als je manuscript zelf of misschien wel belangrijker. Lees bijvoorbeeld waar redacteur Baukje Brugman van Nijgh & Van Ditmar op let.
  4. Je kunt er ook voor kiezen eerder in het schrijfproces al een uitgever te zoeken. Janneke Sinot vertelt in haar blog op SchrijvenOnline hoe je een uitgever kunt overtuigen met een publicatievoorstel.
  5. Nog een laatste waarschuwing: er zijn veel verschillende soorten uitgevers. Laat je goed informeren over de werkwijze van de betreffende uitgever voor je er daadwerkelijk mee in zee gaat. Pumbo zet een aantal dingen waar je op moet letten op een rij.

1000 Resterende tekens