Schrijftips
‘Schrijven is niet langer voorbehouden aan “echte” schrijvers. Iedereen schrijft tegenwoordig’, aldus de achterflaptekst van Zelf schrijver worden, 170 schrijftips van Louis Stiller. Ik moet zeggen dat ik na het lezen van deze zinnen gelijk zin kreeg het boek aan de kant te leggen, omdat ik me altijd afvraag wat nu de “echte” schrijvers onderscheidt van alle anderen. Gelukkig lees ik verderop: ‘Voor ieder type schrijver heeft Louis Stiller tips verzameld die je schrijftechniek kunnen verbeteren en je schrijfplezier vergroten.’

Net wat voor mij, dacht ik, 170 tips om beter te leren schrijven. Stiller heeft de tips netjes gegroepeerd rond onderwerpen als ‘Dialogen’, ‘Genres’ en ‘Personages’ en aan het eind van elk van de vierentwintig hoofdstukken volgt een opdracht om je schrijfvaardigheden te verbeteren. De opdrachten heb ik niet gedaan, hoewel deze me zeker nuttig lijken om je weer op weg te helpen wanneer je bijvoorbeeld even vast zit met je verhaal.

Ik was enigszins teleurgesteld dat de 170 tips die de omslag belooft, rechtstreeks zijn geciteerd uit vele boeken van De Schrijfbibliotheek, een serie boeken over schrijven. Ik had het kunnen weten, want Louis Stiller is de hoofdredacteur van De Schrijfbibliotheek. De serie is een initiatief van uitgeverij Augustus en Schrijven Online, waar Stiller ook een tijdlang de hoofdredacteur van was; net als van het bijbehorende magazine Schrijven.
Ik heb inmiddels de meeste boeken van deze serie gelezen, maar dat vond ik niet erg, want het is prettig de belangrijkste tips nog eens na te lezen. De ene tip was wat nuttiger dan de andere, maar ook dat is niet erg, want hé, 170 tips is ook wel veel hè? Mijn teleurstelling had vooral te maken met het feit dat gebruik is gemaakt van de letterlijke citaten zonder enige toelichting. Op mij kwam het daardoor over als een onrustig geheel. Elk citaat heeft zijn eigen stijl en doordat het is losgerukt uit het origineel, miste ik de context waaruit blijkt hoe je de tip moet interpreteren.

Toch vond ik het aardig om te lezen en het boekje inspireerde mij een aantal boeken van deze serie die ik nog niet heb gelezen op mijn nog-te-lezen-lijstje te zetten. Waarschijnlijk was dat ook de bedoeling van de Stiler, want achterin het boekje staan kortingsbonnen voor de genoemde boeken (in mijn biebexemplaar natuurlijk wel verlopen).

‘Zelf schrijver worden’, 170 schrijftips
Louis Stiller
ISBN: 978 90 457 0422 7