Schrijfstijl
‘Je hebt een prettige schrijfstijl,’ hoor ik van veel mensen die Lena hebben gelezen. ‘Je proeft uit haar schrijfstijl een diepe genegenheid voor haar grootmoeder,’ zegt boekenblogger Sue van Boekenz. Super om te horen natuurlijk, want de schrijfstijl van een boek is erg belangrijk. Tijdens het schrijven heb ik me vaak afgevraagd of ik al een goede schrijfstijl had en zo niet, hoe je die dan kunt verbeteren. Ik hoopte dat Schrijfstijl van Heidi Aalbrecht antwoord zou geven op die vraag.

Dit boek uit ‘De Schrijfbibliotheek’ van uitgeverij Augustus gaat inderdaad over het vermijden van clichés, het vinden van rake beschrijvingen en het afwisselen van korte en lange zinnen. Toch is Schrijfstijl in de eerste plaats een boek over taal(fouten). Ik beken het maar eerlijk: ik was een beetje teleurgesteld, want ik vond dat ik wat betreft het vermijden van taalfouten toch minstens een acht scoorde. Dat wil zeggen: tot ik dit boek las.

Taalregels
De Nederlandse taal kent veel onlogische en ingewikkelde taalregels met ongelooflijk veel uitzonderingen. Neem de regels bij verwijzingen, het gebruik van ‘hen’ en ‘hun’ of ‘die’ en ‘dat’: helemaal niet zo eenvoudig als ik altijd dacht. Schrijfster Heidi Aalbrecht heeft voor dit boek een aantal veelgemaakte taalfouten gekozen en legt helder uit hoe de regels in elkaar zitten. De aansprekende voorbeelden maken het boek heel leesbaar en op veel plaatsen zelfs grappig. Een prestatie op zich bij dit onderwerp.

Aalbrecht is dan ook goed thuis in de Nederlandse taal. Ze heeft ze haar eigen tekst- en redactiebureau en heeft een tijd gewerkt bij Van Dale. Daarnaast is ze als taalexpert verbonden aan Radio Nederland Wereldomroep. Ze schreef meer boeken over taal, zoals over de herkomst van spreekwoorden.

Wat ik ervan vond
Schrijfstijl is vooral een stimulans om meer aandacht te besteden aan het gebruik van taal en biedt praktische handvaten. Een uitputtende gids voor het foutloos toepassen van de Nederlandse taal is het niet, dus als je de exacte regels wilt weten met alle uitzonderingen erop en eraan, dan ben je beter af met een saaier naslagwerk. Ik heb er zeker wat aan gehad en ach, met die schrijfstijl is het kennelijk ook goed gekomen.

Schrijfstijl
Heidi Aalbrecht
ISBN: 904 57 015 02