pen
De eerste druk van Lena is bijna ‘op’ en ik denk heel voorzichtig aan een tweede druk. De reacties druppelen binnen. Ik ontvang veel complimenten die mijn wangen en mijn dagen kleuren. Een enkele keer komt er naast al die lof ook een voorstel voor verbetering. Ik heb er nu een paar en die bewaar ik voor een volgende druk. Gelukkig zijn het er niet veel en dat is te danken aan Eveline Broekhuizen, die de redactie en de eindredactie deed.


Plan B
Vorig jaar rond deze tijd wist ik het nog niet. Mijn boek lag bij een aantal uitgevers en die namen de tijd. Doorgaans duurt het minstens drie maanden voor je een reactie krijgt. De kans op een positieve reactie is helaas héél klein en daarom had ik ook een plan B: het boek zelf uitgeven. Voor plan B zou ik zeker een redacteur nodig hebben, terwijl ik dat nut voor plan A (een uitgever) niet direct zag. Een uitgever heeft immers eigen redacteurs die het manuscript beoordelen als de uitgever er wat in ziet en, zo dacht ik, dan zou het inhuren van een eigen redacteur weggegooid geld zijn.

Want ook een redacteur moet zijn brood verdienen. De meeste redacteurs rekenen met een starttarief plus een tarief per duizend woorden. Voor een manuscript als het mijne met meer dan honderdduizend woorden, kon ik gerust duizend euro rekenen. En dat terwijl ik nog geen idee had hoeveel exemplaren ik zou kunnen verkopen om de kosten te dekken. En, zo dacht ik, zou een redacteur nou nog zoveel toe kunnen voegen? Ik had immers geboft met mijn professionele proeflezers. Was het zo niet gewoon goed genoeg? Aan de andere kant: een boek waar ik zo lang aan had gewerkt, mocht ik best wat meer serieus nemen. Het verdiende een echte redacteur!


Redacteur zoeken
In januari had ik nog geen bericht van uitgevers en ik hakte de knoop door. Ik ging een redacteur zoeken. Nu kwam het erop aan de allerbeste, maar wel betaalbare, redacteur voor Lena te vinden. Een hele opgave, want internet staat vol met redacteurs en ik had een paar duidelijke wensen. Het moest een redacteur zijn die ervaring had met waargebeurde romans met historische inslag. Verder leek het me handig een redacteur te kiezen die voor bekende uitgevers werkt en hij of zij moest me een goed gevoel geven. Zo kwam ik uit bij Eveline Broekhuizen van Elibro . Haar website sprak me aan en haar CV en portfolio leken bij Lena te passen.


Leesrapport
Eveline had niet direct tijd voor mijn manuscript, maar we spraken af wanneer ze eraan zou beginnen en wanneer het af zou zijn. De weken gingen traag voorbij, maar eindelijk was daar haar mail met een leesrapport en het becommentarieerde manuscript. Mijn handen trilden een beetje toen ik het leesrapport opende. Wat zou ze ervan vinden? En zou ik er wat aan hebben? Maar ik had me geen zorgen hoeven maken. Eveline’s vijf kantjes tellende leesrapport was precies wat mijn manuscript nog nodig had.

Ze gaf aan wat haar in het grotere verhaal opviel, zoomde in op bepaalde gebeurtenissen en kwam met praktische adviezen hoe meer spanning op te bouwen, de personages nog meer naar voren te halen en hoe ik in bepaalde passages de grotere verhaallijn nog wat meer naar voren kon halen. Ze voelde zo goed aan wat ik met dit boek voor ogen had en wat er nodig was om dat nog meer naar voren te laten komen, dat ik ineens veel zin kreeg weer een heel nieuwe versie te schrijven.

Een tweede boek zou ik zeker wéér laten redigeren voor ik het naar een uitgever stuur, want dat maakt echt verschil. Al is het alleen in het aantal correcties op de eerste druk ;-))


Tips voor het zoeken van een redacteur:

  1. Zoek een redacteur met ervaring in het redigeren van een boek van jouw genre. Vaak staat er op de website van de redacteur een portfolio.
  2. Een redacteur met veel contacten, bijvoorbeeld met uitgevers waarvoor hij/zij redigeert, kan je helpen een goede uitgever te vinden en weet ook waar een uitgever op let.
  3. Lever je manuscript zo ‘schoon’ mogelijk aan bij de redacteur. Dus let op de inspring bij de dialogen, doe zelf alvast een spellingcheck, vraag proeflezers, etc. Hoe minder er veranderd hoeft te worden, hoe meer je aan de redacteur hebt.
  4. Neem de adviezen van je redacteur serieus. Een redacteur is er niet om jou te wijzen op je fouten, maar juist op wat er beter kan.
  5. Laat je vooraf goed informeren over wat de redacteur oplevert en waar hij/zij op let. Krijg je een leesrapport? Vaak kun je ook zelf aangeven wat je wilt. Wil je dat de redacteur op tijdsverloop let? Of misschien juist op de ontwikkeling van je personages?
  6. Maak ruim op tijd een afspraak met je redacteur over het tijdstip waarop hij/zij aan jouw manuscript gaat beginnen. Ook de redacteur heeft een planning.

1000 Resterende tekens