schrijven is ritme
‘Om een tekst een gebeurtenis te laten worden is dynamiek nodig, en die is alleen voelbaar door een strak gedoseerd ritme’, vermeldt de achterflaptekst van Schrijven is ritme van Thomas Verbogt. ‘Schrijven is, los van het verhaal, vooral ritme: het ritme van zinnen, passages en personages - de afwisseling van rust en handeling, van snelheid en traagheid.’

Thomas Verbogt schreef vele romans, verhalenbundels en toneelstukken. Hij wordt vooral geprezen om zijn melancholieke en lichte toon en zijn filmische manier van vertellen. Ook zijn humoristische korte verhalen zijn populair. Daarnaast heeft hij een dagelijkse column in dagblad De Gelderlander.

Schrijven is ritme is een relatief dun boekje en het gaat over hoe je beweging, versnelling en rust in je verhaal kunt creëren. Verbogt beschrijft verschillende manieren waarop je zinnen kunt opbouwen en daarmee een bepaalde sfeer op kunt roepen. Verder legt hij uit hoe je in dialogen kunt laten zien wat bijvoorbeeld de stemming is van de personages. Hij gebruikt daarvoor verschillende voorbeelden die illustreren wat hij bedoelt en dat is wel handig.

Het belangrijkste wat ik ervan opgestoken heb, is dat je passages van versnelling (een spannende dialoog, een snelle opeenvolging van gebeurtenissen) moet afwisselen met beschrijvingen die weer rust in je verhaal brengen. Verder vond ik het boek hier en daar zelfs wat filosofisch geschreven zonder echt praktische tips. Interessant ter verdieping, maar laat je het liggen, dan mis je ook niet echt iets.

Schrijven is ritme
Thomas Verbogt
Uitgever: Augustus