Schermafbeelding 2021 05 19 om 12.52.30‘Als je echt iets wilt met social media,’ zei mijn vriendin Hella tijdens een coronaproof wandeling in januari, ‘dan moet je een bedrijfspagina aanmaken op Facebook en mensen uitnodigen die te volgen.’
Ik liep zelf al een tijd met dat idee rond, maar zag op tegen het uitzoekwerk en vooral tegen het idee mijn vrienden en familie lastig te vallen met een volgverzoek. Wie zat daar nou op te wachten?
‘Mensen die je berichten liken, die vinden het waarschijnlijk wel interessant om je te volgen,’ zei Hella. En zij kan het weten, want zij heeft drie verschillende bedrijfspagina’s waarop ze haar diensten onder de aandacht brengt. Vond ik het erg dat ze mij een volgverzoek stuurde? Nee toch?

Trends sociale media
Ik ben in goed gezelschap, lees ik op internet. Het aantal berichten op sociale media is sinds de eerste lockdown nog harder gestegen, net als de tijd die mensen doorbrengen op sociale media. Facebook is daarvan het meest gebruikte openbare medium. Trendwatchers denken dat sociale media minder de rol krijgen van vermaak en meer de rol van inspireren, ontdekken en kopen van producten. Zij adviseren daarbij niet te veel te focussen op het aantrekken van nieuwe klanten, maar sociale media vooral te gebruiken om de relatie met bestaande klanten te onderhouden.

Persoonlijk contact
‘Je moet wel twee of drie keer per week iets nieuws posten,’ waarschuwde mijn vriendin.
Zo vaak? Dat leek me een behoorlijke klus. Wat moest ik allemaal plaatsen? Zo veel interessant nieuws had ik toch niet? Het is niet dat ik elke maand een nieuw boek schrijf of zo.
‘Introduceer jezelf als schrijver, niet als verkoper van je boek,’ adviseert Joyce Spijker op haar website. Op die manier kun je een relatie opbouwen met je volgers. En als je er dan ook voor zorgt dat wat je deelt interessant is voor je volgers, waarde voor hen heeft, dan dient het contact via sociale media het belang van beide en voelt het veel natuurlijker. Trendwatchers denken dan ook dat kwaliteit van de berichtgeving belangrijker wordt dan kwantiteit.

Anderen volgen
‘Je moet zelf actief zijn op social media,’ zei mijn vriendin. ‘Volg anderen in je vakgebied en als je iets interessants ziet, dan deel je dat.’
Ook Joyce Spijkers adviseert om sociale media te gebruiken om in contact te komen met anderen dan alleen je lezers. Voor schrijvers zijn dat bijvoorbeeld uitgevers, boekhandelaren en redacteuren. Zei ik niet al jaren tegen mezelf dat het interessant zou zijn om zelf wat meer mensen te volgen? Ik volgde dit advies op en het leuke is dat sindsdien mijn tijdlijn er heel anders uitziet. Tussen berichten van vrienden verschijnen steeds meer berichten over schrijven en boeken.

Vooruitplannen
Ik heb nu drie maanden een bedrijfspagina op Facebook. Het aanmaken van zo’n pagina viel me erg mee. Het was even wennen aan de lay-out, die net iets anders is dan die van een persoonlijke pagina. Een bedrijfspagina heeft veel meer mogelijkheden, ontdekte ik. Zo kun je berichten vooruitplannen met een publicatietool. Als ik er een halve dag voor ga zitten, dan kan ik meerdere berichten tegelijk maken en die gedoseerd plaatsen. Zo hoef ik niet elke dag met mijn bedrijfspagina bezig te zijn.

Ik voel me nog een beginner in de wereld van PR via sociale media. Er gaan weken voorbij waarin ik er niet aan toe kom om me intensief bezig te houden met mijn digitale zichtbaarheid. Maar wat ik niet had verwacht, is dat ik er wel meer plezier aan beleef om mijn tijdlijn door te scrollen. Neem je een kijkje op mijn nieuwe pagina? Enne… volg me gerust ;-)

1000 Resterende tekens