Hoe schrijf ik een biografieTijdens het schrijven van mijn debuutroman las ik vele boeken over schrijven. Over het ene boek was ik enthousiaster dan over het andere. In dit blog vind je geregeld rencies van de 'schrijfboeken' die ik las. 'Hoe schrijf ik een biografie' van Dik van der Meulen en Monica Soeting was een van de eerste boeken die ik aanschafte toen ik besloot mijn droom waar te maken. Volgens de achterflaptekst is dit boek ‘een praktische handleiding’ over het schrijven van een biografie. Het boek geeft antwoord op vragen als: ‘Krijgt het werk een chronologische of een thematische opbouw? Hoe betrouwbaar en bruikbaar zijn herinneringen en ooggetuigenverslagen?’

Het boek bevat inderdaad heel veel praktische informatie voor iedereen die een biografie wil schrijven. De nadruk van het boek ligt op het verzamelen van informatie, maar in het laatste hoofdstuk geven de auteurs tips over het zoeken van een uitgever, het vinden van financiële middelen en hoe je om moet gaan met je bronnen. Ik vond het erg interessant om te lezen en ik heb er veel van opgestoken. Vooral over het zoeken in archieven en andere literatuur.
Hoe schrijf ik een biografie vind ik vooral nuttig voor wie een meer documentarische biografie wil schrijven. Wanneer je een roman wilt schrijven gebaseerd op ware gebeurtenissen, helpt dit boek je zeker op weg bij het verzamelen van informatie over je personage(s), maar zal je misschien, net als ik, behoefte hebben aan meer handvaten.

Over de auteurs

Beide auteurs hebben ervaring met het schrijven van biografieën en zijn verbonden aan het Biografie Bulletin. Dik van der Meulen studeerde Nederlandse Letterkunde en schreef onder andere het deel over Koning Willem III in de reeks ‘Koningsbiografieën’. Monica Soeting studeerde filosofie en werkt aan een biografie over Cissy van Marxveldt.

Hoe schrijf ik een biografie
Dik van der Meulen en Monica Soeting
Uitgever: Augustus