Het hoe
De zomervakantie is niet alleen ideaal om aan de slag te gaan met het schrijven van je boek, maar biedt je ook de mogelijkheid interessante boeken over schrijven te lezen. Jan Brokken is mijn favoriete schrijfboekenschrijver. Zijn boek De wil en de weg behandelt de belangrijkste ingrediënten voor een boeiende roman. Het vervolg daarop heet Het hoe en hierin pakt Brokken uit met een hele stapel nieuwe tips. Het boek is volgens de achterflaptekst bedoeld voor ‘de al redelijk gevorderde schrijver’. Inderdaad bouwt dit boek voort op zijn eerste boek, maar een beginnend schrijver haalt er vast ook nuttige tips uit.

Brokken is van oorsprong journalist, maar heeft ook een aantal romans geschreven. Die staan nog op mijn lijstje om te lezen want hij schrijft heel beeldend en toegankelijk, zonder mooischrijverij, maar met een grote woordenschat. En ik ben zo benieuwd hoe hij al die nuttige lessen in zijn eigen romans heeft toegepast! Zijn roman De blinde passagiers is genomineerd voor de Gouden Uil, dus slecht schrijft hij vast niet.

Componeren
Het hoe leert je hoe je een roman moet ‘componeren’, zoals Brokken het noemt. Net als in De wil en de weg is elk hoofdstuk een verhaal op zich met een begin, een middenstuk en een einde. Steeds behandelt Brokken een nieuw facet van het schrijven. Zo is er een hoofdstuk over vaste uitdrukkingen en clichés, over beeldend schrijven, over verrassende intriges, over het gebruik van 'ik' en over korte zinnen. Die aspecten kom je natuurlijk niet alleen in romans tegen en, zo betoogt de achterflaptekst, voor een novelle, een thriller of een non-fictieboek gelden eigenlijk dezelfde wetten.

Doseren
Het hoe is geen boek om achter elkaar uit te lezen, hoewel de schrijfstijl daartoe uitnodigt. Je hebt het meeste aan het boek als je één of twee hoofdstukken tegelijk leest en de tijd neemt om de tips die Brokken geeft rustig te laten bezinken voor je verder leest. Ik raad je aan een notitieboekje bij de hand te houden om de titels te noteren van de boeken waaruit Brokken citeert, want je krijgt zin ze allemaal te lezen.

Het hoe
Jan Brokken
Uitgever: Augustus